HVG, 2014. január 4.  - Frissítés: 2014. január 22., szerda, 12:45

A közoktatásban kaotikus állapotok kezdenek kialakulni. Nagyon sötét jövőt vázol fel a PISA - jelentésnek az az adata, miszerint jelentősen nőtt idehaza a „funkcionális analfabéták” száma a 15 évesek körében. „Nem tudásukkal” az érintettek valószínűleg nem lesznek képesek részt venni a társadalmi munkamegosztásban, ami ugyancsak elszomorító. A felmérés azt is megállapította, hogy a családi háttér meghatározó jelentőséggel bír a diákok teljesítményére. Az ázsiai teljesítményekkel valóban nem tarthat lépést egyetlen európai ország sem. Mi lehet az ázsiai titok? Röviden: az otthon tanítás. A szülők kihasználják a kisgyermekek, a csecsemők olthatatlan tudásszomját. Azt, hogy a természet úgy építette fel az agyat, hogy az élet első hat éve során nagy sebességgel, a legkevesebb erőfeszítés mellett legyen képes felvenni rengeteg információt
 „Az agyban körülbelül 200 milliárd idegsejt, neuron van, születéskor még ennél is jóval több. Kétéves korig ugyanis az idegsejteknek csak mintegy fele marad meg, a többiek – működésbe vétel hiányában – elpusztulnak – olvasható
Czeizel Endre genetikus Sors és tehetség című könyvében. – Létfontosságú tehát, hogy a csecsemők és kisdedek »inger dús« családi környezetben nőjenek fel.” Minél előbb hozzáfér egy gyerek az információhoz, azaz tud olvasni, annál inkább képes akár már önállóan is stimulálni az agyát.
Unatkozni fog az iskolában! Mert túl okos lesz! – hallom máris a kritikákat. Ha ez igaz lenne, akkor a leghátrányosabb helyzetből jövő, a legkevésbé felkészült kisgyermekeknek kellene a legérdeklődőbbeknek lenniük! Valójában azonban azok a gyerekek kíváncsiak, figyelmesek, akik tudják, mennyi mindenről lehet kérdezni.
A szülők – elsősorban az anyuka, aki otthon van a kisbabájával – meghatározóan taníthatják pici gyermeküket a könyvekből az első pillanattól kezdve. Hogyan válhat bármelyik szülő az első tanárrá? Erre már számos példa akad a világban. Az egyesült államokbeli Missouriban a Szülők mint első tanárok (Parents As Teachers) című program egykor igazi úttörésnek számított. Amikor a programban részt vevő gyermekek elérték a hároméves kort, egy véletlenszerűen kiválasztott kontrollcsoporttal együtt tesztelték az otthon tanított gyermekeket. A PAT-csoport tagjai minden lényeges területen – nyelv, problémamegoldás, másokkal való kapcsolattartás, magabiztosság – több pontot értek el.
A PAT ma már államilag támogatott szolgáltatás, amely mind az 543 általános iskolai körzetet ellátja Missouriban. Az 1990-es évek elején a Missouriban élő, háromévesnél fiatalabb gyermeket nevelő családok 30 százaléka vett részt a programban. Az egy családra eső éves költség 250 dollár volt, amelyből az állam 180 dollárt magára vállalt, a többit az iskolai kerület finanszírozta.
Magyarországon benyomásaim szerint egy alulról szervezett csendes oktatási forradalom körvonalazódik. Egyre növekszik azoknak a szülőknek a száma, akik nem várják meg az iskoláskort, kihasználják gyermekeik „zsenialitását”.

VANKÓ MAGDOLNA „SZÜLŐ-TANÁR” (SZÉKESFEHÉRVÁR)

a főoldalra.