Motto: Csoda a Gyermekben van

              

 

My Baby Fitness

Torna kis babáknak

   A mozgás alapvető szükségelte minden embernek. Ez a tény, a gyerekeknél még jobban érvényesül, hiszen minden apró gyermek, egy kis "perpétumobile", egy igazi örökmozgó.
Ha hagyjuk gyermekünket, hogy kimozogja magát, kússzon, másszon, szaladgáljon, ugráljon a jó levegőn, akkor egészséges gyermekünk lesz. És ha mi szülők nemcsak engedjük mozogni, hanem még bátorítjuk is őket, már piciny  koruktól fogva, jó mozgású, szép tartású, kiváló alakú gyermeket nevelhetünk, úgy, hogy ez gyermekeink számára csak egy játék lesz, Egy igen kellemes játék, hiszen anyuval és apuval együtt lehet csinálni.   Ennek a
momentumnak különleges szerepe van a My Baby Fitness programban, hiszen a gyermeket a szüleihez ősbizalom fűzi, tőlük elfogad és könnyen megtanul mindent, amit  a szülők saját meggyőződésükből, hitelesen és határozottan közvetítenek a gyerekek felé. Ha minden nap megmozgatjuk a kisbabát, nemcsak, hogy megerősödik, hanem kialakul egy szorosabb kapcsolat szülők és gyermekeik között, amely az  együtt végzett nagyon egyszerű gyakorlatoknak köszönhető.

Mi is az a My Baby Fitnesz program?

Ez a program 7 lépcsőből épül fel, melyek egyenként három-három részből áll.

  1. mobilitás fejlesztése

  2. manuális funkciók fejlesztése

  3. egyensúly fejlesztése

   Ezek a lépcsőfokok egymásra épülnek, de nem feltétlenül következik be az egyikről a másikra lépés mindhárom részfázisban egyidejűleg. Ugyanis elég kicsi a valószínűsége annak, hogy egy gyerek mindhárom területen azonos ütemben fejlődik. Mindig a kisbaba igényeihez, és tudás szintjéhez igazítjuk a következő gyakorlatot.

A programot ideális esetben a születés pillanatától kezdve végezhetjük. Ilyenkor szükségünk lesz néhány segédanyagra, például egy akkora párnára, amelyen pici babánk elfér, hogy az első "görgető gyakorlatokat" ezen tudjuk elvégezni. Nagyobb gyerekkel is bátran el lehet kezdeni a programot. Fontos, hogy ilyenkor is keresztül jussunk az egymásra épülő fázisokon, persze ekkor gyorsabban haladunk, és hamarabb elérjük azt a szintet, ahol a gyerek érettsége tart. Például nem kell hónapokat tölteni az egy éves gyerek mászatásával, hogyha ő már jár.

Nagyon fontos, hogy amellett, hogy kiváló mozgáskészségű gyerekeket akarunk nevelni  figyelnünk kell minden szempontból a gyerekek biztonságára, helyes tartására, a mozgássor megfelelő kivitelezésére. Ezért kell pontosan megtanulni a szülőknek a gyakorlatokat!

Mindig előre megmondjuk a gyermeknek, mit fogunk csinálni. Minden mozgásformát a gyerekkel együtt végzünk és közben bíztatjuk, erősítjük az amúgy is meglévő lelkesedését. A kis gyerekek imádnak mozogni, ha rendelkezésre áll számukra a megfelelő körülmény az aktivitáshoz. Ám ha olyan helyzetet teremtünk, ami hátráltatja a gyereket, a mozgásfejlődése is megkéshet (még oly egyszerű dolgok is lényegesek, mint pl. kúszáshoz tökéletes a tiszta parketta, padló, de mászni csak valamilyen szőnyeggel leborított, de nem túl süppedős talajon fog tudni a gyerek.)

Mindig addig végezzük a gyakorlatokat, mielőtt a gyerek megunja, illetve mielőtt mi magunk kifáradnánk A szülőknek nem csak figyelő, mozgató szerepünk lesz a My Baby Fitness programban, hanem előre be kell mutatni, mit csinálnak majd a gyermekkel. Ez esetben minden gyakorlatot örömmel és mosolyogva végzünk, hogy lássa a gyermek, mennyire szórakoztató, vidám dolog, amit játszunk.

A következő oldalakon, néhány gyakorlatot nézhetsz meg, fényképes illusztrációkkal, és ha van kedved megtanulni a My Baby Fitness programot, jelentkezz nálunk!

 

Szelíd forradalom

Tisztelet az otthon tanító anyukáknak

"   Gentle revolution" Így nevezték el az Amerikai Egyesült Államokban az otthon tanítás azon formáját, amikor az édesanyák tudatosan tanítják otthon pici gyermeküket, a megszületés pillanatától kezdve. Ez az oktatási módszer abban különbözik az eddig megszokottaktól , hogy otthon, a jól ismert a közegben, a jól ismert szeretett személlyel:  az édesanyával, történik.
Két dologra épít, hogy minden ember óriási tudásszomjjal születik e világra, és hogy édesanyjához mindenkit egyfajta ősbizalom fűzi. Ezért tőle minden információt elfogad és hamar megtanul. Életünk első három évében több információt képes felvenni az emberi agy - arányaiban tekintve természetesen -  mint utána egész életében, úgy, hogy, ez a legkisebb erőfeszítésébe kerül. Korábban úgy tartották, hogy a csecsemők fejében zűrzavar uralkodik. Ám ma már egyre világosabban látszik, hogy az
újszülöttekben is komoly intelligencia  és kutatószellem lakik.
Ebben a korban, csak az édesanyák és az édesapák képesek otthon arra, hogy ellássák apró gyermekeiket a megfelelő látási, hallási és tapintási stimulációval.
Ma már Magyarországon is egyre több híve van a korai oktatásnak, annak, hogy tudatosan,  több anyanyelvű "okos babákat" neveljenek otthon, úgy,  hogy a gyermek számára mindez csak  egy izgalmas játék. Miért sajátítják el az apró gyermekek könnyen az idegen nyelveket? Miért nem jelent nekik problémát, egyszerre több nyelven érteni? Ezekre az érdekes kérdésekre, sok kutató intézet keresi választ. Hogy miként növelhető az intelligencia, hogyan nevelhetünk több anyanyelvű
okos babát? Az Amerikai Egyesült Államokban rendszeresen  kutatják a bébik agyfejlődését. Az alapkutatásokért felelős szervezet a National Science Foundatoin például, több mint 90  millió dollárt osztott szét az apró gyermekek fejlődés kutatására.

A gyermeki agy működésének megértésére irányuló kutatások rendszeresen megerősítik, hogy a korai tapasztalatok - születéstől három éves korig - döntő hatással vannak a gyerekek érzelmi és intellektuális fejlődésére. Egy hat éves gyermek mindent megtanult, ami a közvetlen életben maradáshoz szükséges, illetve tudja, hogyan kell az ő adott környezetében viselkednie ahhoz, hogy jól érezze magát.  A gyermekek ebben a korban ülnek be az iskola padba, amikor agyuk növekedésének 75-80 százaléka lezárult. Azért hat-hét éves korban, mert ilyenkor tudnak egy helyben , az iskola padban megülni 35-negyven percet.

S hogy mi fér bele ebbe a 75-80 százalékba, az legtöbb esetben csak a szülőktől, elsősorban az édesanyától függ. Ma már hazánkban is egyre nő azoknak a tábora, akik a korai oktatást, az otthon tanítást választják gyermeküknek, nem várva meg az iskolai éveket.

Egy újszülött agya, testének 11 százalékát teszi ki. A csecsemő pontosan ugyanannyi, kereken 100 milliárd idegsejttel rendelkezik, mint a felnőttek. Csakhogy a neuronok - idegsejtek -  közötti kapcsolatok az első években alakulnak ki. Ilyenkor a tanulás ösztön, méghozzá igen erős, túlélési ösztön, később pedig játék lesz.
Egy kisgyermek számára, a világ legnagyobb
mulatsága a tanulás. Egészen addig amíg mi felnőttek meg nem győzzük őket arról, hogy a tanulás, egy fájdalmasan  nehéz, szörnyű munka.

Az amerikai kutatások szerint olvasni pont olyan könnyen megtanul egy kisgyermek, mint beszélni. Mert az olvasás, agyfunkció.
Így azok a kisbabák, akiknek hat hónapos koruktól fogva mutatnak napi rendszerességgel szókártyákat,
a reklám
szabályaihoz hasonlóan szüleik, azzal a lendülettel, amellyel beszélni kezdenek, rögtön olvasnak is. Ha több nyelven gyakorolják a programot, akkor több nyelven. Egyetlen különbség lesz a felnőtt korban tanult idegen nyelv, és a korai nyelvtanulás között, hogy ha használunk nyelvkazettákat, akkor gyermekünk több nyelven fog érteni és beszélni, akcentus nélkül. Ugyanis ebben a korban az emberi agy, még minden nyelvet anyanyelvként fogad.A csecsemők, bármely nyelv hangjait meg tudják különböztetni akusztikusan, akár magyarul, akár angolul, akár kínaiul beszélnek hozzá.
Erre a legjobb bizonyíték
Patricia Kuhl híres felolvasásos vizsgálata, amelyet Washingtoni Egyetem tanulás és agytudományi intézetében ( Istitute for Learning and Brain Sciences) végzett el. Több pár hónapos csecsemőnek ómandarin nyelven olvastak fel meséket. A kisbabák annak ellenére, hogy a szavak jelentését még nem ismerték felismerték a hangok közötti akusztikus különbségét, még akkor is, ha már hallásuk idomult  az angol nyelvhez.  A vizsgált csecsemők agyában már tizenkét felolvasás után új idegi hálózatok jöttek létre. Ebben az időszakban az agy az agykéregnek ugyanazokban a régióiban raktározza el az új nyelvet, mint az anyanyelvet. Később erre a célra már új nyelvi központokat kell kialakítania, így többnyire valamilyen akcentus iktatódik be az ember beszédébe. A gyermekek ezt a fajta poliglott képességüket 5-6 éves korukig őrzik meg. Azaz még az iskolai évek előtt lehet csak kihasználni ezt a fantasztikus, csodálatos adottságukat.
   Dr. Ceizel Endre
Sors és tehetség című könyvében ezt így fogalmazza meg:"

A különböző agyi funkciók fejlődése során vannak különösen kritikus időszakok, amikor a szükséges ingerek (un, stimulusok) elmaradása a szokásosnál sokkal inkább érezteti hatását. Ezeket a látás, beszéd és más funkciók kitekintő "ablakainak" is szokás nevezni. Ha "becsukódnak" már sokkal nehezebb, sőt esetleg lehetetlen is a normális fejlődést biztosítani. Az idegen nyelvek tanulásának az ablaka például a születés és 6 éves kor között van.
   Ezt a képességüket elsősorban az édesanyák tudják kihasználni egy kis odafigyeléssel, törődéssel, mert az otthon tanítási program mindössze tíz percet vesz igénybe naponta.
Hazánkban is elindult az a bizonyos "Szelíd forradalom", amikor is az anyukák több figyelmet fordítanak apró gyermekeikre otthon, mert az a kéz uralja a világot, amelyik a bölcsőt ringatja.

Amikor kimozogtátok  magatokat, kellemesen elfáradtatok,  és szeretnétek okoskodás helyett okosan játszani apró gyermekeitekkel, akkor nézzetek rá az okos baba programra, még pedig úgy, hogy elolvassátok az okos baba program cikkeit. Sok tévésztár anyuka is lelkes híve az okos baba programnak. Liptay Klaudia Maximában írt blogja is tanúskodik erről.

Ha szeretnéd megtanulni, akkor jelentkezz  egy lakóhelyedhez közeli szemináriumra!

 

 

Weblapot készítette: Antal Mária

Ide írhatod véleményedet, kérdésedet - klikk a könyvre

t.K

Vissza